Badanie mykologiczne i bakteriologiczne

Badanie mykologiczne

Materiał pobierany jest w przypadku podejrzenia grzybicy płytki paznokciowej badź grzybicy skóry.

Specjalista podolog pobiera materiał mykologiczny odpowiednimi, specjalistycznymi narzędziami do jałowego pojemnika. Następnie materiał zostaje wysłany do laboratorium gdzie wykonywane jest badanie bezpośrednie jak i hodowla. Po około 4 tygodniach otrzymujemy wynik z badania i wdrażamy leczenie.

Grzybica paznokci (Onychomycosis, Tinea Unguinum) jest częstą chorobą występującą w obrębie płytki paznokciowej. Do czynników, które sprzyjają występowaniu grzybicy zaliczamy m.in.

• choroby ogólnoustrojowe
  • korzystanie z miejsc publicznych, takich jak: prysznic, basen, siłownia czy sauna.

Drobnoustrojami, które wywołują grzybicę są dermatofity, drożdżaki i pleśniowce.

Dermatologiczne leczenie grzybic jest długotrwałe i nie w każdym przypadku przynosi natychmiastową poprawę, dlatego w celu szybszego wyleczenia zaleca się wykonanie badania mykologicznego, które zapewni rozpoznanie i zróżnicowanie odpowiedniego rodzaju grzyba.

Badanie bakteriologiczne

Badanie polega na pobraniu wymazu z rany w celu rozpoznania obecności bakterii bytujących w tkankach. Próbka pobierana jest przez specjalistę do jałowej wymazówki a następnie wysyłana do laboratorium. Po około tygodniu otrzymujemy wynik badania wraz z antybiogramem (wykazem antybiotyków, na które wrażliwy jest dany drobnoustrój). Badanie bakteriologiczne zalecane jest osobom z przewlekłym stanem zapalnym i znacznie skraca czas terapii.